Kyse on siis vuonna 2011 ensi-iltansa kaupallisessa ohjelmistossa saaneista elokuvista. En taaskaan pitänyt tarkkaa kirjaa, mutta Elonetin mukaan ensi-iltoja oli 194 (Elonetiin ei voi kuitenkaan 100-prosenttisesti luottaa). Niistä 16 jäi itseltäni näkemättä. Ulkomaisesta tarjonnasta löysin neljä erottuvaa huippua ja yhdeksän muuta poikkeuksellista valiotapausta. Tässä kymmenen kärki:
1. Mike Leigh: Vuosi elämästä (Another Year)
Brittimestarin toistaiseksi paras elokuva on tilannetajultaan timanttisen tarkka läpivalaisu siitä, kuinka ongelmallisia onnelliset ja onnettomat ihmiset ovat toisilleen.
2. Abbas Kiarostami: Iltapäivä Toscanassa (Copie conforme)
Iranilaismestari herättää romanttisen tyylilajin filosofis-arvoitukselliset mahdollisuudet henkiin kuin löytäisi niiden väärennökseksi osoittautuvan alkuperän. Kävelyelokuvaa kauneimmillaan.
3. Terrence Malick: The Tree of Life
Haltioittavan harras triptyykki maailman suuruudesta ja ihmisen kyvystä sitä suurempiin kauneuden kuvitelmiin ja jälleennäkemisen toivoon.
4. Darren Aronofsky: Black Swan
Baletin dramaattiselle ilmaisuasteikolle huimapäisesti antautuva nuorisofantasia on aidosti synkeä allegoria ajastamme, jossa menestymisen hintana useimmiten on omalta elämältä kieltäytyminen.
5. Woody Allen: Midnight in Paris
Täydellisen nautittava yökyyti 1920-luvun Pariisiin - ja ehdottomasti myös takaisin. Vuoden rikkain epookki ja atmosfääri!
6. Andres Veiel: Kuka, ellemme me? (Wer wenn nicht wir)
Läpitutun materiaalinsakin turvin yllättävän hyytäväksi kasvava psykokronikka 1960-luvun radikaalista saksalaissukupolvesta, johon itsetuhon siemen oli sattumoisin kylvetty jo syntymässä.
7. Alejandro Gonzáles Iñárritu: Biutiful
Köyhyydestä irtautumisen hataroiden näköalojen ympärillä on harvoin yhtä kärsivällisesti ja kosiskelematta liikuttu. Syyllisellä tavalla unenomainen kokemus.
8. Bennett Miller: Moneyball
Mistä mahtaakaan johtua, että usein urheiluaiheita käsitellessään Hollywood-draama pääsee pahimmista lastentaudeistaan ja löytää aikaa olennaiselle?
9. Julie Bertucelli: Puu (The Tree)
Yksinkertaisen symboliikan ympärille tukevan juuriston levittävä kuvaus kuoleman kohdanneesta perheestä, jonka kotitaloa suojaa valtava puuvanhus. Rehevä luonnonläheisyys virkistää kuin täysi kastelukannu.
10. Maïwenn: Polisse
Puutteineenkin yksi vuoden voimakkaimmista ja hämmentävimmistä katsomiskokemuksista vie keskelle lastensuojeluyksikön poliisien arkea ja ravistelee katsojastakin täysin arvaamattoman tunnekimpun.
Viisi lupaavaa tai yllättävää piristysruisketta:
Brad Furman: The Lincoln Lawyer - oikeuden palvelija
Tom Hanks: Larry Crowne - uusi mahdollisuus
Joe Johnston: Captain America - The First Avenger
David Michôd: Animal Kingdom
Lise I. Osvoll: Elias ja aarrejahti
Vuoden miesnäyttelijä: Jim Broadbent (Vuosi elämästä)
Vuoden naisnäyttelijä: Natalie Portman (Black Swan)
Kotimaisista elokuvista kovimmat olivat:
1. Sakari Kirjavainen: Hiljaisuus
Konstailematon kuvaus poikkeuksellisista tapahtumista, jotka johdattavat sivullisuutta potevan päähenkilön todennäköisesti vaikenemaan niistä loppuelämäkseen. Sodan varjo hiipii kokemattomaan tajuntaan letkeänreippaan idealismin sivusta.
2. Mika Kaurismäki: Mama Africa
Ei suinkaan kaikki Miriam Makebasta, mutta löytyyköhän maailmasta tällä hetkellä Kaurismäkeä iskevämpää musiikkidokumentaristia? Läpitunkevan voimallinen konserttimateriaalien hyödyntäminen on värisyttävää.
3. Rax Rinnekangas: Matka Edeniin
Virkistävän syvähenkinen yritys tavoittaa olennainen taiteen suomasta lohdusta ja anteeksiantoon vaaditusta ajasta. Vuoden kaikista kotimaisista elokuvista eniten elämässä kiinni.
Piristäjä / yllättäjä: Mika Kaurismäki: Veljekset
Vuoden miesnäyttelijä: Joonas Saartamo (Hiljaisuus)
Vuoden naisnäyttelijä: Iida Lampela (Likainen pommi)
Viime vuosi oli minusta elokuvallisesti vaatimaton. Listasi teoksista itselleni tärkein oli Iltapäivä Toscanassa, joka sai kv-ensi-iltansa jo 2010 Cannesissa. Tässä oli tarkoituksella jätetty pois festivaaleilla nähdyt elokuvat, joista löytyivät vuoden hehkuvimmat helmet, mm. Östlundin Play (jota ei vieläkään ole tuotu Suomen levitykseen - miksi?) ja kaikki muut omaan arvoonsa jättänyt Béla Tarrin jättiläissaavutus Torinon hevonen.
VastaaPoista